Foto solliciteren

VACATURE: BEDRIJF X ZOEKT SUPERHELD. ZO PRIK JIJ DOOR DE EISEN HEEN!​

By Lotte Bögels, published at Deupstarter.nl, on December 15, 2016.

Pas toen ik startte met het traineeship Content Creation besefte ik dat de vacaturetekst helemaal niet zo belangrijk en bindend is als ik dacht. ‘Hoe zwaar wegen de eisen in een vacature?’ Bedrijven schrijven wervende verhalen om jou als toekomstig werknemer aan te spreken. Maar wat nu als je van deze vacatureteksten eerder peentjes gaat zweten dan enthousiast wordt? In deze blog 2 inzichten die jou helpen om de bubbel van de vacaturetekst door te prikken!

We zoeken… een superheld!

Na mijn afstuderen ging ik op jacht naar dé ideale design job. Als afgestudeerd graphic designer met een vet afstudeerproject dat veel media-aandacht heeft gegenereerd, dacht ik dat dit geen moeilijke opgave zou zijn. Boy, was I wrong!

In een jaar tijd kon ik welgeteld één vacature vinden die precies aansloot bij mijn skills en ervaring. En nee, ik overdrijf niet. Een kleine greep uit de vacatures vandaag de dag:

“Een ijzersterke concepter en alleskunner op het gebied van design, die alleen met het allerbeste genoegen neemt.”

“Je bent ondernemend, initiatiefrijk en een echte doorzetter.” “Je hebt minimaal 5 jaar werkervaring.” “Je hebt een smashing portfolio.”

“Jouw designvoorstellen zijn net even iets verassender, slimmer, beter of leuker.”

“Je inspireert de andere creatieven, designers en producers om het meeste uit het concept en het budget te halen. Je bent vernieuwend.” “Kun je bij ieder punt hieronder een vinkje zetten? Dan zijn we op zoek naar jou:”

Zoek en je zult vinden

Ik speurde Vacature via Ginny en Fontanel Jobs af. De beste vacature portalen voor creatieven zoals ik. Pff, een hele waslijst aan vaardigheden én ervaringen. Daar zakt als kersverse starter het lood van in je schoenen. Met zulke ‘Superheld-eisen’ kan ik mij moeilijk identificeren.

En als ik reageerde op een functie die op papier paste, bleek er soms face-to-face totaal géén klik te zijn! Toch werk ik nu als trainee bij Bannerwise, een bedrijf dat op het eerste gezicht echt he-le-maal niks voor mij leek… maar toch wil ik nu nergens anders liever werken!

Onthoud: een vacature is een verlanglijstje voor bedrijven

Ik ging aardig aan mijzelf twijfelen, als ik de berg van eisen in vacatures las waar ik alsmaar niet aan kon voldoen. Ben ik nog niet klaar voor de arbeidsmarkt? Hoe kom ik aan deze ervaring? Maar dan valt het kwartje. Vacatures zijn gewoon verlanglijstjes van bedrijven.

Uiteindelijk gaat een bedrijf altijd voor de persoon met wie ze een goede klik hebben tijdens het sollicitatiegesprek; iemand die de passie voor het bedrijf deelt. Dan maakt het niet meer uit of je aan de hele checklist van de vacature kan voldoen.

You can’t always get what you want. You’ll get what you need!

Soms blijkt zelfs dat bedrijven eigenlijk niet zo goed weten waar ze nou precies naar op zoek zijn. Zorg ervoor dat jij vertelt wat je kunt en wat je wilt, dan weet het bedrijf wat ze aan jou hebben, en wat ze jou kunnen bieden. Solliciteren is ook aan elkaar snuffelen.

Laat je doorzettingsvermogen zien!

Je komt zelden een vacature tegen “We willen iemand die net uit school komt, en nog niet zoveel ervaring heeft op de arbeidsmarkt.” Pak het anders aan. Laat je niet afschrikken omdat je die vier jaar ervaring nog niet hebt! Of omdat je niet zeker weet of jij altijd “vernieuwend” en “inspirerend” bent, of dat je portfolio wel “smashing” genoeg is… Laat je motivatie doorzettingsvermogen zien!

Dus laat je niet tegenhouden door overweldigende, hippe vacature teksten! Vind je het bedrijf echt tof? Laat het ze weten en vraag met oprechte interesse hoe het daar gaat. Pleeg een belletje, ga langs en drink een kop koffie.

Dynamic banner ads: make your target fall in love with you!

By Lotte Bögels, published on Bannerwise.io, February 14, 2017.

Get cozy with your customers this Valentine!

Valentines is the day of the year for the online marketing industry! It’s the one day when millions of people show their loved ones they care – regardless of their budget. It has become an absolute marketing and money making machine. But how do you make sure that your customers choose your product or service instead of your competitor’s?

alt

Image source

Dynamic retargeting

Out of sight, out of mind – to establish a successful relationship with your beloved customers, never leave their side as they swoop over the internet. For several years it has been possible to retarget your audience with static banners: ads that display fixed content. However, in these data-driven days we collect a lot of additional information from our visitors – how can I use this information to improve my sales?

Dynamic display campaigns draw on an individual shopper’s browsing history. Let’s say your potential customer looked at some of your products/services, maybe he/she even put something in his/her shopping cart. Unfortunately, the customer left without buying anything. Based on your product feed, your dynamic retargeting ads will display the products that your target viewed on your website. This is interesting for two reasons:

1 – The content is specifically personalized for this individual which makes this person more likely to click on your ad.
2 – Because these creatives are personalized, they always have relevant content which makes it possible to win the programmatic ad auction – at a much lower cost.

Valentine’s Day is a great time to start dynamic ad campaigns: compared to static banners, these ads are 2x to 4x more effective, writes Gabriele Kunert, chief marketing officer at QuarticON. Dynamic banners will lower your CPC (Cost Per Click), and improve your CTR (Click-through Rate)!

How to create my dynamic banner ad

Creating a dynamic ad isn’t hard at all. Start with creating a product / service feed, based on your product catalogue. This can be an XML file, CSV or other format. A great tool for creating and maintaining product feeds is Channable.

Now it’s time to build your banner. Create a custom template with static and dynamic elements. Static elements can be a logo, intro message and call to action button. The dynamic elements can be the product selected for the user, product info and price. Finish with linking the dynamic elements to your product feed. With Bannerwise you can create your animated dynamic banner set in a matter of minutes!

Finally, set up your dynamic campaign in your ad network. Currently Bannerwise is compatible with AdformGoogle AdwordsGoogle Merchant Center and DoubleClick. When your campaign is live, the ads are created automatically in real time. They will display the personalized product, price, discount and other important characteristics of the product.

Step-by-step dynamic image

To illustrate how cool personalized campaigning can be, check out this awesome dynamic campaign created by Adcombi for Cornetto! They used dynamic retargetting to surprise the ice-cream lovers with a personalized love message – the campaign was a great success!

Happy Valentine’s Day!

Foto van Wijnand Beijer, content marketeer bij Vandebron

Koffie met Wijnand Beijer: content creator bij Vandebron

By Lotte Bögels, published at Deupstarter.nl, on November 22, 2016.

Aan de Herengracht in Amsterdam zit het kantoor van de duurzaamste energieleverancier van Nederland: Vandebron. Bij deze leverancier komt je energie letterlijk, rechtstreeks van de bron. Content creator Wijnand Beijer (29, rechts) werkt er bijna één jaar en is onderdeel van het vijfkoppige, succesvolle marketingteam.

Wat houdt je job als content creator in?

Ik ga over het grootste deel van de content dat nu op social media komt. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor alle fotografie en de stijl van de fotografie op de website.

Waaruit bestaat jullie content team nu?

We hebben iemand die over productie en planning gaat. Dan heb je mij, de video- en fotograaf en een designer, en iemand die ons ondersteunt. De copywriter in het team is net weg. Daarvoor is iemand van de Webcare en Customer Serviceafdeling van Vandebron in de plaats gekomen. Je springt gemakkelijk over binnen de afdelingen van Vandebron!

Hoe ziet je dag eruit bij Vandebron?

Elke dag is natuurlijk anders, haha! Het ligt er maar net aan met welke projecten ik bezig ben. Meestal beginnen we met overleg. Eerst ga ik naar Isabel toe, zij is verantwoordelijk voor de planning van het hele content team. Zij is het eerste aanspreekpunt: alle vragen die binnenkomen vanuit het hele bedrijf, komen bij haar terecht. We moeten dan bijvoorbeeld vaak foto’s, video’s of designs aanleveren. We kijken dus eerst of er dingen bij zijn gekomen, en hoe we deze opdrachten allemaal gaan inplannen qua tijd. Daarna ga ik verder met mijn taken; dit is meestal video- of fotobewerking.

“Welke doelgroepen willen we aanspreken op dat moment? Onze data-analist vertelt je precies welke doelgroep een beetje ‘extra liefde’ nodig heeft.”

Hoe brainstormen jullie over content strategie?

Vandebron is een jong bedrijf, de manier waarop we content produceren is best wel vrij. We hebben veel brainstorms over hoe we bepaalde dingen gaan neerzetten, de contentstrategie. Welke doelgroepen willen we aanspreken op dat moment? Onze data-analist vertelt je precies welke doelgroep een beetje ‘extra liefde’ nodig heeft. Wie heeft ons nog niet genoeg gezien? Dan gaan we nadenken. Wat voor een content kunnen we voor deze doelgroep maken? Welke tone of voice gebruiken we daarvoor? Bij Vandebron maken gebruik van buyer personas. Deze personas zijn alleen nog heel erg in ontwikkeling.

Bij de Content Creation course hebben we geleerd dat het eigenlijk een must is om een content kalender te hebben, maakt jullie team hier ook gebruik van?

Eigenlijk hebben we pas sinds kort een content kalender. Voorheen deden we alles per week. Wat voor een evenementen of ‘dagen’ komen eraan? Zoals de Dag van de Duurzaamheid die onlangs was.

Kortgeleden hadden we de videoserie, Groen Doen, die om de twee weken online kwam. Daar gingen we langs bij individuen die een bedrijfje hadden opgericht of zelf bezig waren met duurzaamheid op een innovatieve manier. Daar hebben we tien video’s van gemaakt, dat was een vast ding. Alle content die we maken gaat op Facebook of YouTube. Zeker op Facebook verdwijnt het dan op een gegeven moment. Het blijft wel online staan, maar mensen kunnen er niet makkelijk naar terug. Elke post is zo een losse flodder, en eigenlijk is dat zonde. Daarom zijn we bezig om een Vandebron content platform te ontwikkelen, een echte blog op of naast de website.

Hoe is jullie marketing funnel ingericht?

Met onze content zaten we veel op brand awareness gezeten, maar er zijn natuurlijk meer stappen in de marketing funnel. Deze hebben we verdeeld in de SeeThink en Do fase. Daarna komt nog een Care fase. De brand awareness valt dus onder de See fase, dat draait om naamsbekendheid. Bij Think benaderen we mensen die al bewustzijn van Vandebron en zich afvragen ‘Is dit een goede partij voor mij?’. Bij de Do fase willen we natuurlijk een contract afsluiten of verlengen.

Het is belangrijk om ook content voor te maken voor deze laatste groep klanten, je wilt toch dat mensen terugkomen! Daarom zijn we nu goed aan het kijken welke content we wanneer voor welke fase kunnen maken. Deze artikelen, video’s, foto’s en designs komen uiteindelijk op ons content platform. Vanuit dit punt kunnen we dit verdelen op social media: Facebook, YouTube en Instagram. De bedoeling is om onze doelgroep op ons platform te krijgen, waarmee we eigenlijk de hele marketing funnel gedekt hebben. Van hieruit moet het heel makkelijk zijn om naar onze website te gaan en een contract af te sluiten!

Wat vind je het leukste aan je creatieve baan?

Het bedenken van concepten! Per fase, (See, Think, Do en Care) zitten er mensen met een ander beeld van Vandebron in hun hoofd. De laatste tijd vind ik het vooral heel erg leuk om te bedenken hoe we die mensen het beste kunnen converteren, welke content activeert?

Misschien had ik drie maanden geleden gezegd “Ik vind het gewoon tof om video’s te editen,” maar die hele strategie is onwijs tof om erbij te leren. Brainstormen met andere mensen, meningen vragen, testen… Dat is wel één echt van de leukste dingen, elke dag nieuwe dingen leren! Er zitten hier super getalenteerde mensen, het is fijn om daar vragen aan te stellen en erg tof om daarvan te leren.

“Realiseer je dat met snelle content werkt, je werk komt niet te hangen in een museum.”

Heb je een wijze les voor toekomstige content creators?

Wees niet te perfectionistisch! Het belangrijk om niet te veel aandacht aan details te besteden, vooral als je heel veel content voor moet maken. Denk vooral na over de inhoud. Vooral als je het ‘trucje’ doorhebt. Komt je boodschap over, ook zonder kleurcorrectie? Vroeger deed ik heel lang over mijn video’s omdat ik ze perfect aan wilde leveren, de kleurcorrectie moest tot in het detail uitstekend zijn. Maar met social mediakan dat gewoon niet. Realiseer je dat je met snelle content werkt, je werk komt niet te hangen in een museum. Het komt eventjes langs bij mensen, en de volgende dag, nee seconde zelfs, zijn ze het alweer vergeten.

Wat is dit ‘trucje’ waar je het zojuist over had?

Er zijn kleine handigheidjes op Facebook bijvoorbeeld. Wij maken nu alle foto’s en video’s vierkant. Vooral op mobile werkt dat veel beter. Dat is iets waar ik eerst gewoon niet overheen kon komen. “Video’s zijn gewoon niet vierkant, die zijn breedbeeld, klaar!” Maar dat doesn’t make any sense als je het op je mobiel bekijkt. Maak de tekst van je bericht niet te lang, anders komt er onderaan ‘Lees meer…’ te staan. Dat wil je niet, dan ben je de aandacht kwijt. Ondertitel ook altijd je video’s, want mensen hebben niet altijd hun geluid aan.

Dat is grappig dat je dit verteld, toevallig hebben wij al deze trucjes vorige week in de les behandeld!

Tja, dit soort dingen kwamen wij allemaal achter in de afgelopen paar maanden. We kwamen binnen allemaal als ‘specialisten’ van ons vakgebied, en opeens moesten we op social media gaan zitten. Maar dat is eigenlijk ook weer een vak apart. Kleine trucjes zijn belangrijk, besteed er voldoende aandacht aan.

“Ohja, en het allerbelangrijkste: audience first!” Denk ‘Wat vindt Truus van 55 ervan?’ Kan zij ook al die snelle cuts in een video aan? Waarschijnlijk niet, dus niet toepassen. Dat is logisch, maar voor mij was dat nieuw. Ik deed altijd wat ik zelf gewoon vet vond, haha.

Moodboard creation, visualize your goals.

Bring on the magic! Moodboards als graadmeter voor branding, video en campagnes

By Lotte Bögels, published at Deupstarter.nl, on Oktober 20, 2016.

Ik had nog nooit een woord met haar gesproken, maar nu moest ik een moodboard over haar maken. En zij over mij. Never nooit had ik gedacht dat er zoveel waarheid zou zitten in… Spot-on intuïtie! In deze blog vertel ik hoe je de magie van moodboards kan inzetten voor branding, videoproducties en campagnes met enkele tips voor content creation.

Moodboard magie: Visualisatie en focus in je content

Een moodboard is een krachtige tool die je op veel verschillende manieren kunt inzetten om focus aan te brengen in je projecten. Ik dacht dat collages maken altijd iets was voor kinderen, ‘of middelbare vrouwen op Pinterest’; plaatjes knippen en naast elkaar leggen. Maar zo eenvoudig is het nog niet om de juiste compositie te maken en een moodboard echt voor je te laten werken.

Elk project dat ik in de opleiding Content Creation ben begonnen, startte met een moodboard. Het dwingt je te visualiseren: waar ga je heen? Wat wil je doen? En geeft je een gevoel voor eindresultaat: wanneer roept iets het juiste gevoel op én is het echt af? ‘See it, believe it, act on it’ schreef Jorinde in eerdere blog over moodsboards op De Upstarter. Als je visualiseert en een gevoel creërt wordt het werkelijkheid.

Branding: Blijf kritisch over de visualisatie van waarden

Een branding moodboard is je graadmeter voor elke productie van content, en zorgt dat je als bedrijf een consistente visuele lijn kan communiceren. Wil je de kernwaarden van een bedrijf visualiseren? Met een sterke collage rondom de belangrijkste thema’s kun je elke vorm van communicatie gebruiken. Maar… zorg dat je kritisch blijft! Weerspiegelt mijn toegevoegde afbeelding wel de waarden die ik wil weergeven op de juiste wijze?

Videoproductie moodboard: Look én feel

Met schieten van een video productie werk je vaak in een groot team: regisseurs, producers, designers, artdirectors, stylisten, acteurs. Allemaal werken ze hard om mooie samenhangende productie te maken. Zaak dat iedereen op één lijn zit.

Met een look en feel moodboard kijk je naar kleurenschema’s, materialen, sfeer, veel of weinig contrast, warme of grauwe tinten. Je zult bezig zijn met het manipuleren van bestaande beelden. Verander kleuren of vormen van afbeeldingen die net niet kloppen, om precies de sfeer te creëren die jij voor ogen hebt.

Campagne: Inhoud is net zo belangrijk

Een campagne draait om één centrale boodschap: één doel waar iedereen achter moet staan. Elke communicatievorm – van Facebook post tot ‘Snap’ moeten in dienst staan van deze boodschap. Beperk jezelf dus niet tot beelden, maar voeg ook teksten, artikelen en video’s toe die kunnen verdiepen. Kijk eens naar het sentiment achter je teksten: verzamel materiaal wat de juiste stijl en tone of voice heeft.

Dus ik zou zeggen, tover er op los! Wanneer je de kern van je concept, boodschap of kernwaarden weet te visualiseren, leg je een stevig fundament voor je huidige en toekomstige projecten.